Thuis kreeg ik minder gedaan dan op kantoor

Judith, een zeer gewaardeerde collega van ons verteld hoe ze het thuiswerken heeft ervaren.
Tijdens de 2 lockdowns geeft ze eerlijk toe dat ze thuis veel minder gedaan kreeg dan op kantoor.
Uiteindelijk vond ze een oplossing dat werkte voor haar.
Ze kreeg op den duur de juiste balans tussen privé (thuis) en thuis werk.

Even kijken of er genoeg tomatenpuree is.
Even bellen met mijn internetprovider voor beter bereik.
Nu dat ik toch aan de telefoon hang, kan ik net zo goed even een afspraak maken voor mijn pijnlijke onderrug.
Ohja! Voordat ik het vergeet even snel de afwas inruimen.

Voor veel van jullie thuiswerkers klinkt dit alsof dit gaat over jou! Maar nee, dit is mijn verhaal.
Mijn naam is Judith Verberne en ik werk sinds mei 2016 bij Spulle.nl als Senior Marketing .
Een top functie, in een fantastische organisatie met geweldige collega’s.
Bij Spulle.nl bestaat er een werkmentaliteit die ik in mijn loopbaan niet eerder heb meegemaakt.
Maar deze werkmentaliteit werd zwaar op de proef gesteld toen we plots van kantoor, thuis moesten werken.

Gelukkig zijn mijn kinderen inmiddels het huis uit.
Dat heeft denk ik het verschil bij mij gemaakt tussen net bijdraaien en compleet doordraaien.
Ik vindt het bijzonder knap dat een thuiswerker met 1 of meer kinderen, het toch kan presteren om 5 a 6 uur kwalitatief werk te leveren.
En toch was het voor mij zonder kids thuis een zware uitdaging om te presteren zoals op kantoor. Waarom?

Geen persoonlijk contact

Ik ben een sociaal ingesteld mens.
Ik hou van mijn contacten en wil deze ook geregeld zien en even aanraken (als in een omhelzing of schouderklopje).
Op kantoor word ik vaak de knuffeltante genoemd.
Dus toen de maatregelen; anderhalve meter en geen handen schudden een feit was, had ik daar veel moeite mee.
Maar ook mijn collega’s die ik nu niet meer fysiek kon aanspreken was even wennen.
Op kantoor hebben we vaak ochtend vergaderingen (dag start).
Na afloop van deze vergaderingen dan kletsen we nog even na en nemen we elkaar soms even apart om iets persoonlijks te delen.
Dat ging nu via zoom heel wat lastiger. Na de vergadersessie was het min of meer direct aan de slag.
Even naar een collega toe lopen om iets te vragen. Even snel sparren met je collega over een idee of simpelweg je favoriet collega pranken.
Dit zat er allemaal niet in en dat viel mij in het begin ontzettend zwaar.

Teveel persoonlijke afleiding

Natuurlijk weet je dat je gewoon moet werken en presteren! Waar je ook bent.
Maar jullie thuiswerkers weten evengoed als ik dat de meest uitdagende werkplek je eigen huis is.
Deze opvatting moet ik nu inmiddels wel wat bijschaven. En toch blijft het een uitdaging om compleet gefocust te blijven.
Zoals ik aan het begin al aangaf, er is in je eigen huis gewoon altijd wat anders te doen dan achter een computer scherm te zitten.
Meestal kom je van je werk thuis en dan heb je, of geen tijd, of geen zin om het huishouden te doen.
Met thuiswerken wil je juist even van je scherm af. Echter, nu loop je niet naar een collega of even naar de koffieautomaat.
Nee, nu loop je in je eigen huis. En wat doe je dan als schoonmaak freak! Juist ja, de hele tijd schoonmaken.
En vergis je niet! Voordat je het weet loop je uren schoon te maken of andere dingen te doen buiten je betaalde werk.


Ergonomie

 

Thuiswerken heeft niet bepaald bijgedragen aan mijn pijnlijke onderrug.
Deze werd vanwege niet-correct meubilair simpelweg onvoldoende ondersteund.
Op kantoor hebben we speciale stoelen en tafels die compleet zijn aangepast aan de gebruiker.
Vooral degene met lichamelijke klachten worden door Spulle volledig verzorgd.
Maar deze stoelen en tafels heb ik niet thuis. Thuis had ik mijn eettafel als bureau en keukenstoel als zitplaats.
Nou ik kan je vertellen, dat is toch net even anders dan de comfortabele stoelen en tafels op kantoor.

Toen de maatregelen; anderhalve meter en geen handen schudden actief waren,
had ik er veel moeite mee. Maar ook mijn collega’s die ik nu niet meer fysiek kon aanspreken was best moeilijk.

Oplossingen

Het werd steeds duidelijker dat thuiswerken de norm zou worden.
Ik moest er dus aan geloven.
Er moest een kantoorruimte komen in mijn huis. Ik speurde o.a. de webshop van Spulle.nl af om de juiste producten te vinden.
Hoe meer ik kocht via spulle, des te meer korting ik kreeg.
Uiteindelijk heb ik alles bij spulle.nl vandaan kunnen plukken.

Een aangepaste bureaustoel maakte het lange zitten veel dragelijker.
Mij bureau tafel is verstelbaar en ik kan overal makkelijk bij.
Het is nu veel langer vol te houden.
Ik las in de krant dat de meeste thuiswerkers niet of nauwelijks goed ingerichte werkplekken hebben.
Ik kan je vertellen uit ervaring dat een goed ingerichte thuiswerkplek echt cruciaal is!
Regel dit zo snel mogelijk!

Flexlocaties

Omdat ik niet persé thuis hoef te zijn om op mijn kinderen te letten of om ze op te halen van school, kan is iets vrijer bewegen.
Ik kon bijvoorbeeld makkelijk op een terras zitten werken. Wat overigens de ergste plek is om te werken. Maar dat even terzijde.
Ik koos er wel voor om een paar keer per week naar de bibliotheek te gaan en daar te werken. Ik moet zeggen; dat bevalt enorm goed.
Het gevoel dat je van huis vertrekt om onbewust toch naar een soort van kantoor te gaan, maakt het toch iets formeler.
En daarnaast heb je een opvallend stille werkomgeving. Een aanrader voor iedere thuiswerker, mits dit in je mogelijkheid ligt.

 

Conclusie

Inmiddels mogen we weer op kantoor verschijnen.
Maar een volledige bezitting heb ik nog niet gezien. Het is niet zo druk als voor de pandemie.
En ik ben bang dat dit nog een poosje zal blijven. Dat is soms wel raar om te beseffen. Maar niet te lang bij stilstaan Judith!
Ik moet zeggen dat ik nu enorm ben gaan wennen aan thuiswerken. Niet alleen omdat ik een goed ingericht kantoor in huis heb en kan flexwerken op locatie naar wens.
Maar ook omdat ik veel minder in file sta. Eigenlijk helemaal niet meer! En als ik naar kantoor ga valt het op dat er heel wat minder auto’s op de weg zijn. En minder auto’s op de weg is minder C02.
Ook ben je snel thuis! Je kan thuis de dingen zo inrichten dat je na je werkdag makkelijk aan de slag kan.
Omdat bijna mijn hele team thuiswerkt heb ik er toch niks aan om naar kantoor te gaan. Helaas moet ik ook een klein beetje inleveren.
Bijvoorbeeld die schouderklopjes en omhelsingen worden beperkt tot mijn man.
Even nakletsen na de dag start zit er ook (voorlopig) niet meer in.

Ik besef nu iets!
We leven in bijzondere tijden. Het is een tijd waar mensen het over duizend jaar nog over hebben.
Er zijn dingen gebeurd tijdens de pandemie die nog niemand die nu leeft ooit heeft meegemaakt.
Wat de thuiswerkers, zorgmedewerkers, horecaondernemers, handhavers, de culturele sector en vele andere meemaken is ongekend.
Dat ik dus nu vanuit huis werk beschouw ik dan maar als het nieuwe normaal. Het nieuwe nu!

 

Write a comment

Your email address will not be published. All fields are required